Parafia Rzymskokatolicka - Bazylika Mniejsza w Prostyni
                            (diecezja drohiczyńska)

b_180_135_16777215_00_images_stories_inne_1_popielec_DSC07088.JPGLublin jest największym polskim miastem na wschód od Wisły, położonym na Wyżynie Lubelskiej, nad Bystrzycą. I właśnie to miejsce wybraliśmy na cel naszej kolejnej parafialnej pielgrzymko-wycieczki, na którą wyruszyliśmy wczesnym rankiem 13 maja 2017r. Po dotarciu do tego pięknego miasta nasze pielgrzymowanie rozpoczęliśmy od modlitwy na Mszy Św. sprawowanej przez Ks. Łukasza Suszko w Archikatedrze Św. Jana Chrzciciela i Św. Jana Ewangelisty, będącej perłą baroku na Lubelszczyźnie.

Potem mieliśmy możliwość wysłuchania opowieści Przewodnika o historii tego pięknego miejsca,
a także obejrzeliśmy cenne zbiory przedmiotów liturgicznych znajdujące się w sąsiedztwie Zakrystii Akustycznej, w której mogliśmy przeżyć ciekawe doświadczenie, albowiem stojąc w jednym rogu można usłyszeć szept osoby znajdującej się innym rogu pomieszczenia. Kolejnym punktem naszego wędrowania była Wieża Trynitarska – najwyższa budowla Starego Miasta, z której mogliśmy podziwiać piękną panoramę miasta. Co prawda najpierw musieliśmy pokonać 207 schodów, aby wejść na samą górę, ale dla prostyńskich pielgrzymów nie była to żadna przeszkoda…
Podczas wspólnego spaceru po Lublinie mogliśmy podziwiać malownicze ulice Starego Miasta
z imponującą Bramą Krakowską, Ratusz Miejski, Kościół i Klasztor Dominikanów, Plac po farze, Zamek Lubelski z Kaplicą Św. Trójcy usytuowaną w obrębie murów zamku.
Następnie przejechaliśmy na Majdanek – miejsce pamięci i muzeum, były niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny funkcjonujący w latach 1941- 1944. Zachowane do dzisiaj baraki, buty więźniów, przedmioty codziennego użytku oraz spisane relacje osób, które tam przebywały świadczą o tych okrutnych czasach, w których ogrom zła wyrządzony przez człowieka drugiemu człowiekowi pozostanie w zbiorowej pamięci ludzkości.
Zakończeniem naszej wyprawy był spacer po ogrodach zespołu pałacowo-parkowego Zamoyskich
w Kozłówce, gdzie podziwialiśmy piękno przyrody.
Do Prostyni wróciliśmy późnym wieczorem, ale uśmiechnięci i zadowoleni ze wspólnego pielgrzymowania i zwiedzania, z nadzieją powrotu na nasze pielgrzymkowe szlaki w niedługim czasie…